Tabata - sjukt effektivt

Kategori: Allmänt

Efter dagens jobb var jag riktigt trött. Men som tur var hade jag redan packat ner träningskläderna så det var bara att bege sig till gymmet. Fast man är trött och seg så är det så skönt att träna. Vila huvudet och istället bli trött i kroppen. Eller hur?
 
Lillasyrran hängde med mig dit så vi körde en omgång tabata. Tabata intervaller är korta maximalintensiva 20 sekundersintevaller som följs av 10 sekunders vila. Intevallerna upprepas 8 gånger och ger en total träningstid på 4 minuter. Finns en grym gratis app, "tabata timer" som piper till hela tiden och håller koll på tiden åt dig. Vi körde såhär för att försöka få med hela kroppen:
· Knäböj med skivstång 
· Dips mot bänk
· Crunches
· Rygglyft
· Armhävningar
· Tåhävningar
· Utfallssteg
· Liggandes på en bänk, på mage med hakan i och pressar ihop skulderbladen (övning för bättre hållning, kommer ej ihåg namnet på den)
· Plankan
 
Detta ska ta ca 45-50 min att utföra och man är helt utpumpad efteråt. Perfekt träning för de som tränar hemma. Genom att ha timern som piper så pressar man sig själv mer än vad man skulle gjort annars, det kan jag lova. Kör hårt!
 
 

Kommentarer

  • Isac säger:

    Kanske man ska testa :D
    Kör mest hemmaträning nu. Fast inte så ofta.

    Svar: Ja det tycker jag absolut! Så kan man köra när man själv vill och när det passar än och det räcker med ens egna kroppsvikt:)
    Sofia Andersson

    2013-02-17 | 23:32:55
    Bloggadress: http://tankebyggnader.blogspot.com
  • Mia säger:

    Älskar Tabata! Men 40-45 min? Låter väldigt länge. Hur många omgångar kör du? Kram!

    Svar: Ja eller hur! Få upp flåset i styrkeövningar. Yes, vi körde dem som står i inlägget, 9 olika och varje omgång tar 4 min och så nån minuts vila där emellan. så 5x9=45 :) kramar
    Sofia Andersson

    2013-02-18 | 19:33:15
    Bloggadress: http://busmammantrytobehealthy.blogg.se
  • Mia säger:

    5 ggr. Bra jobbat! Grym är du! Nu blev jag taggad att köra fler omgångar, brukar köra 3x9 Fast det kanske är lagom egentligen för gamla tanten.. ;) Ha ha! Just nu kan jag bara träna ben och cykla motioncykel , smärtar i triceps som fasen så fort jag spänner muskeln.. har väl fått nån överansträngning.. Kram från tanten ;)

    Svar: Nej vänta här nu:) Inte fem gånger utan vi kör ju samma övning på en runda tabata. Alltså blir det så här t.ex.
    Knäböj 20 sek
    vila 10 sek
    Knäböj 20 sek
    vila 10 sek
    Knäböj 20 sek
    vila 10 sek
    Knäböj 20 sek
    vila 10 sek
    Knäböj 20 sek
    vila 10 sek
    Knäböj 20 sek
    vila 10 sek
    Knäböj 20 sek
    vila 10 sek
    Knäböj 20 sek
    vila 10 sek
    ALLT DETTA ÄR EN OMGÅNG. Tar 4 min.
    Sedan gjorde vi precis likadant med de andra övningarna. Förstår du mig nu?:)
    Vad tråkigt att höra med din arm, om tre år så få du ringa mig så botar jag dig direkt;) haha! Kram
    Sofia Andersson

    2013-02-19 | 21:31:15
    Bloggadress: http://busmammantrytobehealthy.blogg.se

Kommentera inlägget här: