Vanilj och blåbärs-proteinbars

Kategori: Recept - Mellanmål & Snacks

 
Precis mixtrat i köket. Är så kul att prova sig fram och hitta nya goda recept. För något som jag verkligen kommit fram till är att det finns mängder med recept som är nyttiga och goda. Så ni som inte tror mig är välkomna hem så ska jag motbevisa er;) Idag blev mitt lilla expriment verkligen lyckat! Vilket det inte alltid blir. Här har ni receptet mina vänner.
 
Vanilj och blåbärs-proteinbars (10 st)

2,5 dl vanilj proteinpulver (vassle)
2 dl fiberhavregryn
1 dl mandelmjöl
1 dl kokosflingor
1 tsk bakpulver
1/3 tsk vaniljpulver, bourbon  (OBS! Ej vaniljsocker)
2 dl blåbär 
1 dl äggvita (ca 3 äggvitor)
 
1. Sätt ugnen på 150°.
2. Blanda alla torra ingredienser.
3. Om du har frysta blåbär, micra dem då lite så de är mjuka och häll det i smeten.
4. Tillsist blanda i äggvitan och rör om allt så det blandas ordentligt.
5. Lägg på ett bakplåtspapper på en plåt och häll på smeten. 
6. Forma smeten till en fyrkant, min blev ca 12x21cm. Eller ca 2cm på höjden.
7. Grädda i ugnen i 10-12 min.
 
Om du inte tänkt äta upp alla på en gång (kan lova att du kommer vilja) så lägg dem i folie och frys in. Sedan när du ska iväg och behöver ha med ett snabbt och smidigt mellanmål så är det bara att plocka upp. Eller som snacks en fredagskväll. 
 
Hoppas ni gillar dem! ♥

Kommentarer

  • Mia säger:

    Ska testas!

    Svar: Ja, få gömma mina för nicke för han håller på att käka upp allihopa:P
    Sofia Andersson

    2013-02-18 | 19:07:23
    Bloggadress: http://busmammantrytobehealthy.blogg.se
  • Julia säger:

    Tack för tipset! Ska absolut testas! :)

    Svar: Ja gör det! Godare än godis :D
    Sofia Andersson

    2013-02-19 | 10:28:20
    Bloggadress: http://thereseraquin.blogg.se

Kommentera inlägget här: