Kostdagbok

Kategori: Kosttips

Dagens tips är en kostdagbok. Varför ska man nu ha det? Kan man inte bara få äta vad man vill? Såklart man kan, men de som vill göra en förändring av sina matvanor skulle jag starkt rekommendera att skriva kostdagbok. Viktuppgång eller viktnedgång. Eller bara må bättre helt enkelt! Genom att göra det blir du mer medveten om vad du stoppar i dig. Kan vara allt ifrån att man äter för sällan eller att man inte äter några grönsaker eller att man stoppar i sig godis varje dag. Det behöver inte vara någon avancerad dagbok utan ta bara ett tomt kollegieblock eller i ett word-dokument.
 
Kostadagboken ska innehålla:
♦ Exakt allt du stoppar i dig, dricka och mat. 
♦ Tidpunkter för allt du äter och dricker.
♦ Gärna hur mycket av allt. (Ifall felet bara skulle ligga i portionsstorleken)
♦ Kort kommenatar om hur du mått under varje dagen. Bra, dåligt, huvudvärk, magont, pigg, osv...
 
1-2 veckor skulle jag rekommendera att skriva det. Sedan utvärderar du din kostdagbok. Ofta så ser du då själv vanliga fel så som - äter för sällan, äter på kvällen, äter ingen frukost, dricker massa läsk, småäter osv... Har du dålig koll på vad som är bra eller dåligt så skulle jag rekommendera att gå till en kostrådgivare som med hjälp av din kostdagbok kan se vad du kan förändra. Jag är inte utbildad i detta område men jag tycker det är väldigt intressant, som nog ingen missat;) Så om någon vill så får ni gärna skicka den till mig så hjälper jag er gärna! Maila mig då på [email protected]
 
 Ha en toppen dag och ut i solen så mycket ni kan! ♥
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: