Grillpremiär & egna hamburgerbröd

Kategori: Recept - Lunch & Middag

För några dagar sedan fick jag lite hybris och bjöd in mina vänner till grillkväll! Längtar så sjukt mycket till sommaren så tänkte man kunde tjuvstarta lite. Det har ju trots allt varit väldigt soligt de senaste dagarna. För vår del fick det bli hamburgare. Men vanligt hamburgerbröd man köper i butik innehåller en massa vetemjöl och andra konstiga tillsatser som jag vill försöka undvika så jag gjorde egna. Snabbt och smidigt recept och resultatet blev jättegott! 
 
Hamburgarna vi åt kommer ifrån märket Tulip Food (du hittar det i större matbutiker) och innehåller 99% nötkött, peppar och salt. Tillskillnad från andra hamburgare som ofta innehåller onödiga tillsatser och ingredienser. T.ex Scan snabburgare som innehåller gris- och nötkött 60%, vatten, potatis, potatismjöl, lök, salt, animaliskt protein av gris, potatisfiber, druvsocker, socker, jästextrakt, kryddor. Förstår in nu vilken skillnad det är på hamburgare och hamburgare?
 
Riktiga hamburgare - 99% nötkött, Tulip American size 113g.
 
Hamburgerbröd (4 stycken stora eller 5 lite mindre)
3 dl mandelmjöl
4 msk fiberhusk 
4 msk linfrö
4 msk solroskärnor
2 tsk bakpulver
1 tsk salt 
4 ägg 
2 dl kesella eller turkisk yoghurt
4 msk olivolja
Garnering: Sesamfrön 
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda alla torra ingredienser.
3. Rör sedan ner det andra och låt stå i ca 5 min. (Det kommer att svälla lite grann.)
4. Rulla till en stor boll och platta ut till ca 1 cm tjocka, runda skivor och lägg på en plåt.
5. Garnera med sesamfrön.
6. Grädda i ca 25 min på 175 grader.
7. Låt svalna och skär dem sedan på mitten. Servera med sallad, gurka, tomat och avokado i.
 
 
Homemade ♥
Grabbarna fick sköta grillen. (dålig bildkvalitet, sorry)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: