Kosttilskott - BCAA

Kategori: Kosttips

Jag är av den åsikten att med rätt mat med god kvalitet så kan man åstakomma mycket. Men nu har många jag pratat med rekommenderat mig att ta BCAA, aminosyror. Det ska förbättra återhämtning, immunförsvar och muskeluppbygnnad. Minska trötthet och förhindra muskelnedbrytning. Så nu ska jag testa detta!
 
Aminosyror är det som protein är uppbyggt av. I våra kroppar finns 20 olika aminosyror. BCAA innehåller tre stycken aminosyror, Leucin, Isoleucin och Valin. Dessa tre är essentiella (finns 9 olika), vilket betyder att de är livsnödvändiga och vi måste genom föda får i oss dessa, kroppen kan inte själv tillverka dem. Fördelen med BCAA jämfört med vanlig proteinrik kost är att proteinet är redan delat, spjälkat. Med vanlig mat måste kroppen först bryta ner det innan det går vidare ut i musklerna vilket tar lite tid. Med BCAA så går alltså proteinet direkt till musklerna och ser till att det blir en större proteinsyntes (bildnandet av protein). 
 
Ingen aning om detta kommer funka för mig, men ska bli spännande att testa och se om det ger några resultat. Kommer att ta det direkt efter ett avslutat träningspass (kanske under passet) och sedan ca 30-60 min äta vanlig mat. 

Kommentarer

  • Niklas från aminosyror säger:

    Hej! Tack för bra läsning! Jag har gjort en sida om aminosyror då jag tycker dessa fantastiska syror förtjänar en egen sida. Kolla gärna in på www.aminosyrorna.nu och säg vad du tycker, feedback från ett proffs som dig uppskattas :)

    Med vänlig hälsning
    Niklas (LESSER84 instagram)

    2013-08-09 | 00:41:24
    Bloggadress: http://www.aminosyrorna.nu

Kommentera inlägget här: