Choklad & bananproteinmuffins

Kategori: Recept - Bakverk

Idag var det dags att testa lite nytt igen. Min inspiration kommer ifrån Tasty Health, som många redan vet gör hon fantastiska recept! Har ändrat lite grann från hennes recept, lagt till lite mer kakao och tagit bort lite stevia. Vill ha så lite stevia det bara går. Men är du en av dem som verkligen vill att det ska smaka sött då skulle jag lägga till en matsked stevia. Såhär gjorde jag mina:
 
Choklad & bananproteinmuffins
4 skopor (ca 4x25 g) choklad proteinpulver
2,5 dl (ca 85 g) havregryn
2 msk stevia strö
1/2 tsk salt
2,5 msk kakao
1 tsk bakpulver
2 medium stora MOGNA bananer
2,5 msk naturellt jordnötssmör (eller annat nötsmör), jag använde märket Green choice
 
1. Sätt ugnen på 175C.
2. Mixa hälften av havregrynen till ett mjöl i en matberedare, mixer eller med stavmixer. Blanda alla torra ingredienser (havremjöl, havregryn, kakao, bakpulver, salt och proteinpulver) i en skål.
3. Lägg bananerna och jordnötssmöret i en matberedare, mixer eller med stavmixer och blanda tills du fått en slät smet.
4. Blanda ihop de torra ingredienserna med banannsmeten och blanda väl. Fördela smeten i 6 stora eller 10 små muffinsformar. Grädda i ca 9-10 minuter, jag vill ha dem kladdiga! Annars låt dem vara inne nån minut till. Ta ut och låt svalna. Frys in de du inte äter på en gång, de blir torra ganska snabbt om de står framme mer än 1-2 dagar.
Kakaon jag änvände fick jag av Amanada, Kathrine och Hanna när jag fyllde.
Så söta är ni! Det är 100% kakao från de finaste bönorna i Afrika.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: