Biffar med rotfrukter

Kategori: Recept - Lunch & Middag

Ikväll lagas det mat så det räcker och bli över. Biffar på 1,5kg nötfärs, det ni! Biffar är något som jag tycker är gott att frysa in och smaka lika gott sedan när man tinar upp dem. Till biffarna gjorde jag rotfrukter i ugn. Smidigt och enkelt.

Mitt recept för biffar: (ca 4 portioner)
500g nötfärs, 10% fetthalt
1 dl vatten (går lika bra med mjölk eller grädde men jag vill ha mina mjölkfria)
1/5 msk fiberhusk (dock tycker jag nog det bli godare med ströbröd så får nog bli det nästa gång)
1-2 tsk trocomare örtsalt (vanligt salt går med bra men detta innehåller lite andra kryddor också)
2-3 krm svartpeppar
1 ägg
2 msk tomatpuré
1 finhackad gul lök
Kokosolja att steka dem i (olivolja, smör går givetvis också bra men fettet i kokosolja förstörs inte när det upphettas och kroppen tar upp kallpressad kokosolja väldigt bra trots att det är mättat fett.)

1. Finhacka löken.
2. Blanda i salt och peppar i färsen.
3. Lägg fiberhusken i vatten och blanda runt försiktigt, den kommer att svälla fort så du kan lägga i det i smeten direkt. Gör du med ströbröd så låt det stå lite så det hinner svälla.
4. Tillsätt ägg, tomatpuré och lök. Blanda runt allt.
5. Forma dem till biffar och stek på normalvärme.

Rotfrukter i ugn:
Palsternacka
Morot
Broccoli

1. Skär palaternackan och moroten i stavar och broccolin i mindre delar om de är stora.
2. Lägg i ugnsform och strö över lite olivolja, salt och peppar.
3. Skjuts in ugnen på ca 200 grader. Tiden är så varierande men jag tycker det blir godast om de blir lite mjuka och får lite färg så en 30 minuter minst. Vänd gärna på dem en gång under tiden.

Vill man sedan ha något "krämigt" till så det inte bli så torrt så funkar det utmärkt med lite naturell kesella. Enjoy!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: