Sätt mål som uppnås!

Kategori: Mental träning

 
Nu börjar det närma sig nyårsafton och med nyår kommer nyårslöfterna. Varje år sätter tusentals människor nya mål, men tyvärr misslyckas alldeles för många. Tänkte därför ge lite tips till vad man ska tänka på när man sätter sina mål för att verkligen nå fram.
 
Du ska vilja det - Det allra allra viktigtaste är att du själv vill och har bestämt dig. Det kommer aldrig funka om någon annan tvingar dig att sluta röka eller någon annan säger att du måste köra spinning. 
 
Sätt realistiska mål - Är du en motionär som precis har börjat löpa, sätt då inte att du ska springa ett maraton, utan sätt att du ska springa en mil utan att stanna, det måste vara anpassat efter din egna förmåga.
 
Sätt mätbara mål - För att du efter en tid ska kunna se om du uppnått dina mål så se till att de är mätbara. Det är mycket lättare och mer sporrande att veta vad du strävar efter och också kunna bevisa att du nått dit du vill. Så vill du till exempel bli bättre på armhävningar, skriv då inte att du ska bli bättre på det, utan skriv då istället hur många du ska klara på rad.
 
 Berätta för någon om dina mål - Genom att berätta för någon nära eller flera om man vill, så sätter man lite mer press på sig själv att uppnå det. Nu vet inte bara du själv om det och då blir det oftast ännu mer sporrande att kämpa för sitt mål.
 
• Skriv ner dina mål så att du påminns - Skriv ner dina mål på ett papper och sätt det på ett ställe där du hela tiden påminns. Detta gör att ditt mål känns seriöst och trovärdigt. 
 
Belöna dig själv - För att bli ännu mer taggad av att klara av ett mål. Skriv på ditt papper att "när jag klarat av att inte äta godis på en månad så får jag köpa en tröja jag länge velat ha". Se till bara att belöningen inte stjälper dig.
 
• Positiva tankar - Tänk positivt! Då kommer du så mycket lättare att fixa det. Om ditt mål är att bli starkare i armarna och klara av ännu fler dips, säg då till dig själv varje gång "jag är stark och idag kommer jag klara av när jag ska köra tyngre* istället för att säga "usch, hur sjutton ska jag klara av detta?!"  Positiva tankar leder till positiva handlingar.
 
• Uppföljning & ett "slutdatum" - Precis som jag skrev nyss så ska målet vara mätbart, allt för att verkligen se om man lyckas och sedan faktiskt stolt kunna säga "jag uppnådde mitt nyårslöfte". Så sätt därför ett slutdatum, där du ser eller testar om du klarat ditt mål. Se till att start- och slutdatum finns med på ditt papper.
 
 
Hoppas detta kan hjälpa er på traven!
Lycka till!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: