nyttig pizza

Kategori: Recept - Lunch & Middag

 Vad passar bättre än pizza en fredag? :)
Detta är ett lchf-recept jag hittade på nätet men som jag gjort om lite. 
Gjort det på mitt egna lilla sätt:P Hoppas ni gillar det! 
 

Nyttig pizza (en långpanna, om man kavlar ut den riktigt tunt)

Ingredienser degen:

  • 5 dl mandelmjöl
  • 1 tsk fiberhusk
  • 1 tsk bakpulver
  • 1,5 dl vatten
  • 1 ägg
  • 2 dl riven ost 5% (eller den du har med lägst fettprocent, ju lägre desto mer protein i osten)

Ingredienser på degen:

  • Passerade tomater (krydda på med salt, svartpeppar och oregano)
  • Rucola
  • Rödlök
  • Tomater
  • Kalkon
  • Feta ost 10% (ju lägre fettprocent desto mer protein)
  • Riven ost och oregano (avsluta med dessa)

1. Blanda alla deg-ingredienser och låt svälla i 10 min.
2. Smeta ut degen på en plåt med bakplåtspapper.

Om den är kletig så ta hjälp av ett till bakplåtspapper och lägg ovanpå när du kavla ut den.
3. Förgrädda i 225° i ca 10 min.

4. Hacka, dela och skära alla ingredienser som ska ligga på.
5. Lägg sedan på önskade ingredienser och baka färdigt i ugn tills osten smält och toppingen fått fin färg. 

 

Smaklig måltid!

 
 

 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: